1. Indledning
Når du har læst denne artikel, vil du vide væsentlig mere om:
A) hvad en forretningsplan konkret set skal indeholde og
B) hvor omfangsrig og fyldestgørende en forretningsplan skal være samt
C) hvor mange timer det typisk tager at udarbejde en forretningsplan
2. Hvad indeholder en forretningsplan typisk
2.1 Elementer i en forretningsplan
Indledningsvis kan det nævnes, at en god forretningsplan typisk består af en række forskellige elementer, herunder:
- Tekst
- Beregninger
- Prognoser
- Analyser
- Modeller
- Diagrammer
- Flowcharts
- Tabeller
2.2 En forretningsplan består typisk af disse afsnit
Der eksisterer ikke et universelt forretningsplan-format, som alle forretningsplaner skal indeholde. Der er dog nogle retningslinjer, som du kan lade dig guide af for at udfærdige en attraktiv forretningsplan.
Lad os dykke dybere ned i, hvad en forretningsplan typisk bør indeholde:
2.2.1. Forside
Dit firmas fulde juridiske navn, adresse, telefonnummer, hjemmeside og hvis formålet er at få investorer i tale, så bør navnet og titlen på den person, som investoren efterfølgende kan kontakte ligeledes angives inklusiv personens kontaktinformationer. Nederst angives datoen for forretningsplanen samt at forretningsplanen ønskes håndteret i al fortrolighed (hvis den indeholder kritisk og særlig nyskabende viden, kan du anmode modtageren om at underskrive en NDA (Non-disclosure agreement)).
2.2.2 Executive summary
Dette er en kort og præcis oversigt over hele forretningsplanen, som ideelt set bør være 1 side, men maksimalt 2 sider lang. Det er vigtigt, at dit executive summary er knivskarpt, da der er en risiko for at læseren taber interessen for hele dit foretagende, hvis det er mindre godt skrevet. Et executive summary er derfor det vigtigste enkelt-afsnit i hele din forretningsplan.
Konkret bør et executive summary indeholde følgende:
- Beskrivelse af din virksomheds nuværende situation mht. dine ydelser/produkters parathed til markedet, eventuelt salg indtil videre, virksomhedens stiftere, nøglemedarbejdere, nøglesamarbejdspartnere
- Virksomhedens ydelser/produkter, målgruppe, konkurrencefordele
- Hvorfor kunderne har behov for ydelserne/produkterne og en indikation af markeds størrelsen og vækstmulighederne
- Virksomhedens kort- og langsigtede mål samt en indikation på hvilke strategier, der forventes anvendt for at nå målene
- Opsummering af prognoser, profit, pengestrømme etc.
- Hvor stor en kapital der er behov for og hvad en investor vil få ud af investeringen (hvis der søges penge hos en investor vel og mærke)
Vær opmærksom på at du af gode grunde først kan skrive dit executive summary efter forretningsplanen er færdig skrevet.
2.2.3 Indholdsfortegnelse
Indholdsfortegnelsen kan bestå af følgende:
Afsnit | |
Executive summary | |
1 | Virksomhedspræsentation Virksomhedens stiftere og fagområder Historik og status Målsætninger på kort og lang sigte Den juridiske struktur Professionelle rådgivere Opsummering |
2 | Primære data Undersøgelsesdesign Resultaterne af primære data og fortolkning heraf Opsummering |
3 | Virksomhedens ydelser/produkter Beskrivelse Parathed til markedet Særlige rettigheder til ydelser/produkter Sammenligning med konkurrenter (præstationer og økonomi) Garantier Lancering af fremtidige ydelser/produkter Leverandører Opsummering |
4 | Marked og konkurrenter Segmentering og målgruppe Kundebehov Købskriterier Brancheanalyse (størrelse og vækstmuligheder) Konkurrentanalyse Opsummering |
5 | Konkurrencedygtig forretningsstrategi Prissætning Promovering (markedsføring og salg) Distributionskanaler Konkurrenters respons Estimat af forventet fremtidig markedsandel Økonomiske, politiske, sociale, teknologiske, juridiske faktorer der påvirker de valgte strategier Opsummering |
6 | Produktion, outsourcing og leverandører Udfør/producér selv eller outsource Nødvendige faciliteter, maskiner, udstyr Skaleringsmuligheder Leverandører Opsummering |
7 | Ledelse og personale Rekruttering, personalekrav, ledelsesstruktur og motivation Stiftere og medarbejderes ansvarsområder og kompetencer Medarbejderudvikling Fastholdelse af medarbejdere Opsummering |
8 | Finansielle data, analyser samt prognoser Resultatopgørelse Balance Regnskabsmæssige nøgletal Salgsprognose Pengestrømsprognose Break-even-analyse Følsomhedsanalyse Opsummering |
9 | Finansieringsbehov Nuværende ejere og eventuelle optagne lån Nødvendig kapital Hvad investor tilbydes Forventet gearing og renter Exitplaner for investor Opsummering |
10 | Forretningskontrol Finansielt Markedsføring og salg Produktion Anden kontrol Opsummering |
Som tidligere nævnt er der ikke et fast format for en forretningsplan og indhenter du f.eks. ikke primære data i form af f.eks. en undersøgelse af potentielle kunders behov og adfærd, skal du naturligvis ikke have afsnit 2 ”Primære data” med.
På samme vis fjernes eller tilføjes elementer alt efter om de er relevante. For en nystartet virksomhed er det f.eks. ikke muligt at medtage en resultatopgørelse.
2.2.4 Bilag
Supplerende materiale kan med fordel inkluderes i bilagene, herunder:
- Detaljerede markeds- og kundeundersøgelser
- Detaljeret konkurrentanalyse
- Litteratur
- Brochurer
- Hjemmesidescreenshots
- CV´er for stiftere og nøglemedarbejdere
3. Hvor lang skal en forretningsplan være
En forretningsplan skal ikke indeholde et specifikt antal sider. Længden af forretningsplanen afhænger i høj grad af formålet med forretningsplanen og modtageren alt efter om den f.eks. er skrevet med sigte på at tiltrække investorer, samarbejdspartnere eller at få et lån.
Generelt set skal en forretningsplan være så kort og koncis som muligt samtidig med at den dækker alle centrale områder og indeholder alle nødvendige oplysninger.
Ved udarbejdelse af en intern forretningsplan, der skal bruges som reference for dig selv/ledelsen, kan 5-10 sider være tilstrækkelig, hvorimod en forretningsplan, der skal bruges til at overbevise investorer eller banker til at støtte din virksomhed, skal være mere detaljeret og derfor typisk vil have et omfang på 20-40 sider og til tider mere.
I sidste ende er længden mindre afgørende i forhold til, at du sikrer dig, at din forretningsplan er både overbevisende, velstruktureret og præsentabel.
4. Hvor mange timer det typisk tager at udarbejde en forretningsplan
Det tager typisk et sted mellem 20 og 400 timer at udarbejde en forretningsplan alt afhængig af en række parametrer, herunder:
A) omfanget af forretningsplanen – en forretningsplan på 20 sider vil typisk kunne skrives hurtigere end en på 40 sider
B) mængden af research – en forretningsplan der kræver indhentning af primære data i form af kvantitative eller kvalitative data, som tilmed skal analyseres og fortolkes vil ofte tage væsentlig længere tid end hvis der kun skal foretages ”skrivebords-research”
C) kompleksiteten af virksomheden – en forretningsplan for en håndværksvirksomhed vil kunne skrives hurtigere end en plan for en virksomhed, hvis formål er at udvikle et banebrydende nyt atomkraftværk
D) erfaringerne hos den eller de personer, der udarbejder forretningsplanen – en person der allerede har erfaringer med at skrive forretningsplaner vil som regel være væsentlig hurtigere end en person, der ikke har prøvet det før
Jeg har udarbejdet forretningsplaner der tog både 20 timer og +400 timer og realiteterne er, at kvalitet tager tid, forstået på den måde, at jo mere tid og omtanke, du investerer i din forretningsplan des større sandsynlighed er der for, at du får skabt en god forretningsplan, som kan realiseres på succesfuld vis. Når det så er sagt, skal der ikke anvendes mere tid på udarbejdelsen af en forretningsplan end, hvad der er nødvendigt og det er vigtigt, at du ikke ender med at lave en fejl, som en del iværksættere desværre har lavet, nemlig at ende med at bruge så meget tid på forretningsplanen, at energien slipper op og projektet kører i grøften.
5. Hvad der ikke bør medtages i en forretningsplan
For god ordens skyld skal det nævnes, at der er en række elementer, som aldrig bør være i en forretningsplan:
# | Element | Uddybning |
1 | Usand eller vildledende information | Det er helt centralt, at forretningsplanen indeholder ærlig, korrekt og præcis information og at det både undgås at overvurdere virksomhedens muligheder og at undervurdere virksomhedens udfordringer. |
2 | Irrelevant information | Unødvendige og irrelevante informationer bør udelades. |
3 | Konkurrencehemmeligheder | Din virksomheds konkurrencefordele skal beskrives, men du bør undgå af afsløre eventuelle forretningshemmeligheder og øvrige meget fortrolige oplysninger af en hver art, medmindre der er underskrevet en NDA, som angivet ovenfor. |
4 | Negative informationer | Negative oplysninger om konkurrenter, kunder, tidligere eller eksisterende medarbejdere og øvrige aktører bør udelades. |
6. Afslutning
En velstruktureret, oplysende forretningsplan kræver tid og omtanke, således at den tjener det formål, som du har valgt den skal have. Måden, hvorpå du skriver din forretningsplan, vil afhænge af, om formålet er at skabe en køreplan for din virksomhed eller om formålet også er at tiltrække investorer, långivere og samarbejdspartnere.
Med en forretningsplan i hånden vil du stå et stærkere sted, fordi forretningsplanen vil være god at støtte sig op ad i mange scenarier, da den skaber større strategisk klarhed på din vej mod en bæredygtig og succesfuld virksomhed.
Næste skridt
Det er mit håb, at artiklen har bidraget med en større indsigt og jeg står til rådighed, hvis du har brug for en uforpligtende, indledende samtale om, hvordan du får udarbejdet en god forretningsplan, der hjælper dig med at opnå dine strategiske virksomhedsmål.